Thursday, May 22, 2014

Alhamdulillah.

Assalammualaikum :-)

I bet takde siapa pun akan jumpa blog iols ni, yeayyy seronoknya nak meluahkan perasaan. Hahaha. Actually seminggu dua ni hati aku rapuh sangat. Mudah beno nak menangis. Sampai ibu cakap ceni "Apapun jadi, cekalkan hati. Jangan selalu sangat menangis. Jangan fikir bukan-bukan. Jangan stresskan diri. Awak tu mana boleh stress, nanti sakit kepala. Tu yang sekarang selalu sakit kepala, stress manjang"

Nak dipendekkan cerita, haritu balik Tg Malim kejap, lepastu cikgu kelas memandu wassep bagitahu test jpj 21hb mei. iols pun okay jelah ingat repeat test motor kan. (kena retest motor sebab kat titi gua tak cukup 7 saat, tahik tahu tahik. hahahaha) Pastu dia tanya bila nak refresh belajar memandu. Aku pun watlek watpis cakaplah selasa (20hb mei) pagi lah. Sebab dalam kepala hotak aku ni memang ingat test motor. Halahhh motor je pun last minit practise titi apedehal. Hahaha.

Pagi selasa tu cikgu tu datang jemput kat rumah terus suruh aku drive. Dengan muka terpinganya

aku : haa kena drive ke?
cikgu : yelah, esok kan anda nak test jpj
aku : esok ke test jpj kereta? ouh okay ( dalam hati, cuak bak hang!)

Cuba lah hang bayangkan orang dah sebulan lebih tak pegang stereng kereta kena drive. Ughh gigih gila belajar dari pukul 9.30pagi sampai 2.30petang. Lamaaa doeeeee! Ponek den! Dah lah penat drive, penat lagi kena bebel dengan cikgu tu. Mak oi, rasa macam nak letak kapas kat telinga. Haha padahal aku rasa apa yang dia bebelkan penting cuba masuk telinga kiri keluar telinga kanan. Tetahu jelah gua ni pesen kalau buat satu kerja, tak boleh nak fokus dengan benda lain. Hahahaha. Maaf cikgu! :D

Petang tu dalam pukul 3.30petang aku balik kampung dengan ayah nak pinjam kereta cousin aku, sebab kat rumah ni takde kereta manual, semua auto, camnolah den nak pandai bawak kereta kan. Hahaha. Sampai kampung hujan pulak, memang lah gigih aku sambung drive dalam hujannya tu. Main aci redah bagi aku selesa dan biasa nak memandu untuk esoknya.

Pagi Rabu tu, aku dapat nombor giliran 32. Jenuh nak tunggu bak hang! Serious pagi tu aku macam tak berperasaan sikit. Cuak tapi memang setenang tenangnya aku pergi test tu sebab malam tu aku tidur awal, penatkan kan belajar memandu ni plus sakit kepala, batuk dan selsema sebab kena hujan. Memula test kat dalam litar bukit, parking dengan 3 penjuru. Gua lepas beb! Alhamdulillah. Haha macam tak percaya sebab semalamnya aku practise bukit sokmo kereta nak berundur ke belakang. Haha. Alhamdulillah lepas bahagian II.

Dari pukul 10.45pagi aku dah lepas bahagian II sampai pukul 3.25petang baru aku dapat test jpj bahagian III untuk jalan raya punya. Gilaaa kematu bontot tunggu lelama. Hahaha. Hangin jugak bena tunggu lelama ni, tapi aku sabarkan diri aku siap cakap kat diri banyak kali "semoga kesabaran ni berbaloi, insya Allah Aamin"

Aku dapat kereta viva test jalan raya ni. Tak tahu lah nak happy ke tak masatu sebab masa belajar jalan raya dengan cikgu memandu aku pakai kereta viva, pinjam kereta cousin aku pun pakai viva jugak, happynya kat situ maybe aku mungkin lebih selesa drive viva sebab biasa dah kan. Yang tak happynya, 5 orang sebelum aku test pakai kereta viva tu cuma 2 orang je yang lulus. Haaa hengkooo, takutlah weh kalau aku tak lulus jugak. Tapi pegawai jpj yang test tu pegawai yang sama masa aku kandas titi untuk test motor haritu. Hahahaha. Muka boleh tahan ah sampai tak sanggup nak pandang muka dia. Wkwkwkwkwk.

Aku masuk kereta tu bagi salam, terus lah buat apa yang patut sebelum memandu kan. Kereta tak bergerak lagi dia dah soal memacam. Hahaha.

Tuan : kenapa muka macam pucat je? takut dengan saya? saya tak makan orang
Aku : takutlah tuan, ramai yang naik kereta ni tadi dengan tuan sokmo tak lulus (jujur habis wa cakap lu hahaha)
Tuan : (gelak-gelak) kalau kamu boleh drive takkan saya nak kandaskan pulak, dorang tak boleh drive sebabtu saya gagalkan
Aku : (tersengih) Haa haritu pun saya test motor kandas titi masa dengan tuan lah
Tuan : Iye ke? Bila? (terseyum) 
*Cair kejap tengok senyuman manis pegawai jpj ni hahahaha pandai pun senyum kalau tak semua pegawai jpj muka sokmo nak garang hek eleh poyooo gilaaa hahahaha
Aku : Ada haritu, saya tak lepas 7 saat, cuma 6.4 saat je hehehe
Tuan : Oh yelah hahaha okay takpe harini saya bantu awak, saya nak tolong awak sampai lulus ni, nasib awak bagitahu awak kandas dengan saya haritu
Aku : Yeay okay, semoga Allah merahmati tuan selalu hehehe

Kemahin kann. Hahaha. Dia tanyalah belajar mana, kos apa, tengah cuti ke, kenapa nak amek lesen kereta semua bagai. Kau tahu, camno den nak fokus bawak kereta kalau dia ajak aku berborak. Macam-macam lah topik borak. Pasal family dengan pakwe pun dia tanya. Sibukk jeee! Haduyaii hahahaha. Tapi layankan aje. Hahaha. Aku pun berceritalah sekali dah lama tak drive, tetiba terus test, dapat viva jugak apalah cerita macam dia tu kawan kita. Hehe. Hokay lah tuan ni boleh dibuat kawan :-)))

Tapi tuan ni memang kelakar wa cakap lu. Masa dah senyap kejap tetiba dia membebel "Hish ai, line internet ni, saya nak cek gaji pun tak boleh" Dan aku hanya gelak hehehe dan senyum. Ikut hati nak je jawab " Takpe, tuan boleh pakai phone saya kalau nak cek gaji tuan" Hahahaha tapi aku berani cakap dalam hati jelah. Tapi seriously dia banyak banyak banyak sangat membantu lah, kalau tak memang aku dah fail test jalan raya ni. Dah lah test drive ni dalam hujan peh peh.

Ada masa nak stop kat traffic light, nak tukar gear rendah aku duk pandang gear tu, kawalan stereng tah ke mana tuan tu peganglah stereng sampai terkena tangan aku pastu dia cakap "sorry ye, saya bukan sengaja nak terkena tangan awak, lagipun mak saya marah kalau pegang tangan anak dara orang ni" Hahahaha yang ni paling kelakar, dia pun gelak-gelak lepastu. 

Masa last dah sampai nak keluar kereta tu, tuan tanya bila aku retest motor then bla bla bla dan....

Tuan : Nanti saya pergi Tg Malim saya nak awak drive kereta bawak saya makan pau yang famous kat sana tu
Aku : (gelak-gelak) Pau tu dah tak bestlah
Tuan : Takpe, apa yang best kat sana. Nanti awak bawak saya
Aku : Nasi ayam saudagaq
Tuan : Saya tak pernah dengar lagi tu, nanti boleh try
Aku : Boleh-boleh (gelak-gelak pastu kalut nak keluar, tapi sempat senyum lagi) Terima kasih tuan dah luluskan saya
Tuan : Tengok saya kan dah suruh panggil nama je ( aku gelak-gelak je)

Pastu aku terus keluar dengan hati gembiranya tak pandang muka dia dah. Hahahaha. Alhamdulillah Alhamdulillah Alhamdulillah, akhirnya berjaya juga nak dapatkan lesen P untuk sekian lama. Hehehe. Honestly, bestlah test dengan tuan ni. Dahlah luluskan aku, banyak membantu pulak tu. Walaupun muka dia aku cakap boleh tahan je sebab dia dah luluskan aku aku nak cakap dia handsome jugak! Hahahahahahahaha. Tapi kalau hangpa tengok senyuman dia, mak oi, memang cayak lah bak hang! Kihkihkih. Gatai tau hengkoo ni! 

Kepada tuan pegawai jpj yang baik hati,  terima kasih luluskan saya. Semoga Allah merahmati tuan selalu. Selalu-selalu senyum tuan oi, jangan buat muka garang sangat, hilang handsome camtu. Kehkehkeh :p

Semoga sentiasa dilindungi Allah. Jaga diri, jaga hati, jaga mata dan jaga iman. Wassalam.. 


No comments: